Monday 4 February 2013

The right attitude

Hi olls,

Harini dimulakan dengan mood nak membebel. Topik yang nak diketengahkan di sini adalah "the right attitude" atau sikap yang betul ketika melakukan jual-beli online.

Seperti yang semua dah sedia maklum, sekarang ni zaman IT dan perkembangan teknologi sekarang ni memang banyak memudahkan kerja dan aktiviti kita sehari-hari. Setuju? Aku rasa ramai setuju, betul tak? Sekarang ni kalau nak bayar bil telefon, api, air, astro dan sebagainya, tak payah susah-susah nak drive dan redah segala traffic jam semata-mata nak bayar bil. Tak payah terkejar-kejar sana sini, berebut-rebut parking dan nombor giliran lagi. Sekarang semua dah dihujung jari. Banyak syarikat perbankan yang menawarkan kemudahan transaksi online sekarang ni seperti CIMB Clicks!, maybank2u dan sebagainya; dan ini ternyata membawa banyak benefit kepada kita semua, terutamanya yang tinggal kat bandar-bandar besar, yang pergi kerja sebelum matahari naik, dan sampai rumah selepas matahari tenggelam tu. Pembayaran dan transaksi boleh dilakukan pada bila-bila masa dan di mana saja, asalkan ada line internet.

Seiring dengan perkembangan teknologi ni, ramai jugak antara kita yang mengambil peluang untuk menjadi usahawan online. Daripada kelengkapan rumah, kereta, baju, bahkan sayur-sayuran skali pun, boleh dibeli secara online sekarang ni. Aku juga tak terlepas daripada terikut-ikut dengan trend ni. Saluran yang paling mudah untuk buat perniagaan online adalah melalui laman sosial - FACEBOOK. Kalau korang perhatikan, memang banyak gila orang buat bisnes kat facebook sekarang ni. Macam-macam produk, ada yang menawarkan range harga yang tinggi, dan ada pulak yang rendah, sampai kadang-kadang rambang mata dibuatnya. Aku taknak cakap pasal teknik penjualan atau strategi pemasaran dorang, tapi satu perkara yang aku concern dan touching sangat adalah cara sesetengah daripada mereka melayan customer mereka.

Well, mungkin ada yang tak kisah dengan apa yang bakal aku katakan ni. Tapi disebabkan aku dah didedahkan dengan bidang sales dan customer service ni, aku rasa wajar untuk aku complain attitude bagi sesetengah mereka ni. Aku rasa ramai dah biasa dengan dengan ungkapan  "Customer is always right" kan? Dan ayat tu dah menggambarkan maksudnya dengan direct. Ni ada beberapa contoh yang aku pernah alami dan apa yang aku expect daripada penjual-penjual ni sebenarnya.



Situasi 1
**Mesej daripada pembeli kepada penjual** 
Pembeli : Hi. Saya berminat nak beli beberapa barang akak, iaitu *(a), (b) dan (c)*, harga yang tertera tu termasuk postage atau tak? dan still ada stock atau tidak ye? 
**Setelah sebulan berlalu, si pembeli masih tak tak mendapat jawapan daripada penjual. Akhirnya pembeli membeli di tempat lain sahaja** 
**Setelah beberapa minggu selepas itu, penjual mengiklankan produk baru, si pembeli berminat lagi nak beli kerana harga yang ditawarkan merupakan harga yang terendah yang boleh dijumpai online** 
Pembeli : Hi. Saya berminat nak beli beberapa barang akak, iaitu *(d)*, harga yang tertera tu termasuk postage atau tak? dan still ada stock atau tidak ye? 
Penjual : Maaf dik. Tak perasan mesej adik. Barang yang adik nak (d) tu masih ada stock, tak termasuk/termasuk postage. Yang (a), (b) dan (c) tu pun masih ada. Nak itu sekali ke?
Pembeli : Sorry kak, saya cuma nak barang (d) je, barang (a), (b) dan (c) tu dah beli dari orang lain. 
Penjual : Ok lah, ini detail payment........................~~ 
**Lepas sebulan baru kau balas? Macam mana kau layan customer ni. Aku taulah korang dah banyak untung daripada bisnes korang tu, sampai aku yang order sikit-sikit ni tak diendahkah., buat nampak tak nampak je kan. Nasib lah barang yang (d) tu memang paling murah harganya berbanding orang lain, kalau tak, aku pun tak nak dah buat transaksi dengan kau lagi~**

Situasi 2 :
**Mesej daripada pembeli kepada penjual** 
Pembeli : Hi. Saya berminat nak beli beberapa barang akak, iaitu *(a)*, harga yang tertera tu RM** + RM* (postage), betul? 
Penjual : Betul. Ok, ini detail payment........................~  
Pembeli : Okay, saya dah bank in kan di ****, harap leh check dan inform bila nak hantar ye. 
Penjual : Barang hantar hari isnin. 
Pembeli : Ok, nanti dah post inform saya tracking nombor ye. TQ 
Penjual : Ok. 
**Sampai hari selasa, still tak terima mesej atau nampak update tracking no kat page si penjual. Ambil keputusan untuk mesej balik si penjual** 
Pembeli : Hi, saya nak tanya, barang saya dah post ke belum ye? Boleh saya dapatkan tracking no? 
Penjual : **bagi link daripada page dorang, tapi tak ada pun nama si pembeli** 
Pembeli : Maaf, tapi dalam tu tak ada nama saya pun? 
Penjual : Sabar ye, banyak sangat permintaan sampai supplier tak cukup tangan. Nak kena check balik. Awk tunggu je barang sampai. 
Pembeli : Ha?? Oklah. *WTH??, tapi masih boleh bersabar* 


Kalau korang nak jual barang, tolong lah layan customer tu baik-baik sikit lah ye. Ni 2 contoh situasi yang aku pernah jumpa. Well maybe tak lah seteruk mana bagi sesetengah orang, tapi aku nak ulangi kat sini, oleh sebab aku pernah terlibat dalam dunia SALES, dan secara logiknya aku tau macam mana penjual patut treat pembeli, sebab itulah aku agak cerewet dan tacing sikit bab-bab macam ni. Bagi yang bermasalah tu, sorry to say., it's hard to give you another chance. Maybe kalau lepas ni kau buat clearance sales sekali pun, belum tentu dapat pujuk hati si pembeli yang dah tercalar ini.., ewah!!



 

~ All About Us ! ~ Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template