Friday 8 February 2013

Special for NGV Users

Hi. Salam.

Baru harini dapat update blog setelah beberapa hari tak bukak laptop. Actually aku dan suami baru sahaja pulang dari trip ke Cameron Highland. Tapi entry kali ni aku bukan nak cerita pasal trip kami ni ye. No., not yet. Maybe next time. Penat badan pun tak hilang lari akibat bergoncang-goncang meredah selekoh-selekoh ketika turun dari CH petang tadi. Harini aku nak cerita mengenai.....,

apa itu NGV?

Mesti macam pelik je untuk aku cerita pasal NGV kan? Yela, aku bukan lah minah yang ambil tahu sangat pasal benda-benda macam ni. Pasal enjin kereta pun aku cuma tahu yang basic aje. Itu pun dulu sebelum kahwin. Sekarang dah kahwin, semua aku serahkan urusan penjagaan kereta dan enjin pada suami aku. Aku cuma ambil tahu hal-hal rumah dah masak-masak je. Kihkihkih.

Okaylah, berbalik kepada topik yang nak aku share kat sini. Masa aku nak pergi CH haritu, agak gigih dan jenuh jugak lah aku google/search mengenai NGV station ni. FYI, suami aku merupakan pengguna NGV. Agak baru juga sebenarnya, dan ini merupakan kali pertama kami travel lebih jauh daripada Kuala Lumpur dengan menggunakan NGV. Jadi, aku dengan gigih dan tawaduk membuat sedikit research mengenai stesen-stesen NGV yang boleh kami singgah daripada perjalanan dari Seremban ke CH tersebut. Research punya research, aku berasa agak hampa kerana rata-rata maklumat yang aku perolehi daripada website merupakan data lama, mostly dalam 2-4 years back dan tak updated, termasuklah data yang aku perolehi daripada website Petronas. Dalam forum pun aku jumpa maklumat dari perbincangan yang dilakukan 2-3 tahun lepas, dan ini agak mengecewakan kam. (atau mungkin aku yang tak tahu cara yang betul nak cari maklumat tersebut?Maybe?Hurmmm..)

So, oleh kerana tiada panduan yang pasti, kami buta-buta memandu ke CH dengan menggunakan beberapa panduan hasil daripada research di Google! Alhamdulillah, kami selamat tiba pergi dan balik ke CH. Berikut merupakan apa yang kami lakukan :

- Sebelum bertolak keluar daripada Seremban, kami mengisi NGV di Stesen Petronas di Seremban 2.

- Oleh kerana maklumat yang kami peroleh menyatakan bahawa stesen terakhir yang kami boleh singgah sebelum exit ke CH adalah di Rawang, maka next stop kami adalah Petronas Rawang yang terletak lebih kurang 1km daripada tol Rawang.

- Kami singgah di R&R Tapah arah Utara, malangnya di Petronas tersebut juga tiada NGV. Suami membuat keputusan untuk terus menggunakan NGV sehinggalah jalan naik ke CH.

- Setelah exit tol CH, kami mendaki bukit-bukau ke CH dengan menggunakan petrol memandangkan pickup enjin dengan menggunakan petrol adalah lebih baik berbanding menggunakan NGV. Ketika ini kereta suami masih mempunyai 1 bar NGV.

- Perjalanan di CH adalah menggunakan petrol sepenuhnya.

- Untuk perjalanan balik, kami bersependapat untuk turun melalui Ipoh kerana ada maklumat mengatakan terdapat NGV di Petronas berhampiran Kg. Kepayang.

- Selesai mengisi gas di Petronas Kg. Kepayang, kami memasuki tol melalui Gopeng.

- Persinggahan seterusnya di Petronas Rawang.

- Akhir sekali persinggahan mengisi NGV adalah di Petronas Seremban 2.

Well, agak cekal nampaknya kami di situ kan? Keluar masuk tol semata-mata ingin mengisi gas. Alangkah baiknya kalau perkhidmatan gas NGV diperluaskan ke stesen-stesen minyak di lebuhraya. Aku berani jamin, ramai yang gembira kalau perkara ni menjadi kenyataan.

Lastly, malam-malam buta ni tiba-tiba aku dapat "hidayah" untuk Google! maklumat mengenai stesen-stesen NGV lagi (memandangkan esok kami akan travel lagi untuk balik ke Johor), dan..., jengjengjeng!! Aku terjumpa benda yang paling aku rasa convenient dan menarik, dan confirm memudahkan pengguna-pengguna NGV kat Malaysia ni.

Aku jumpa maklumat ni di blog SINI, tapi mari aku beritahu awal-awal bahawa maklumat ni cuma berguna kalau anda-anda, pengguna NGV sekalian mempunyai telefon andriod ye. Di blog tersebut, ada maklumat mengenai perisian Petronas NGV Locator yang boleh diperolehi secara percuma daripada Google! Play Store. Kami sangat-sangat terharu sebab ada jugak insan yang sudi develop application tersebut untuk kemudahan pengguna-pengguna NGV!! hehehh. Now aku baru je selesai download aplikasi tersebut, dan it's quite promising. Yang penting, sekarang ni kami nak uji dulu aplikasi tersebut. Next time aku akan review pulak hasil daripada eksperimen kami ye.

Antara screenshot bagi aplikasi berkenaan :

Gambar yang diperoleh daripada Play Store

Gambar yang diperoleh daripada Play Store


Korang boleh review dan belek-belek pasal aplikasi tu kat SINI ye. Okaylah, rasanya nak stop dah. Mata dah berat. Bye!!




 

~ All About Us ! ~ Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template